Grafik
merupakan tulang belakang untuk menghasilkan produk multimedia seperti yang
dilihat di pasaran hari ini. Penggunaan grafik memerlukan pengguna atau
pembangun perisian kursus multimedia paham dan tahu bagaimana hendak
merealisasikan grafik dengan lebih berkesan. Penghasilan produk multimedia
memerlukan kombinasi grafik yang menarik. Dengan itu, elemen-elemen seperti
gambar, klip art, fotograf dan garisan adalah penting untuk membangun dan
menghidupkan latarbelakang serta karakter.
Selain
itu, juga penting untuk kandungan maklumat. Grafik boleh dibangunkan dengan
mengguna pelbagai alatan termasuk perisian melukis seperti Paint Shop Pro,
Illustrator dan Adobe Photoshop. Selain itu, ia boleh direalisasikan dengan
bantuan pengimbas imej dan kamera digital.Untuk
menjimatkan ruang dan kualiti yang baik bagi pelbagai aplikasi yang digunakan,
grafik boleh disimpan dalam fail yang mempunyai pelbagai format dan size.
Kepentingan Grafik
Secara
umumnya grafik terbagi kepada tiga bagian yiaitu:
-Grafik
rekabentuk (graphics design)
-Grafik
ilustrasi (graphics ilustration)
-Grafik
pengiklanan.(graphics advertising)
Apa itu grafik rekabentuk?
Grafik
rekabentuk ialah proses kreativiti yang menggunakan lukisan dan teknologi untuk
menyampaikan ide-ide. Tujuannya adalah untuk menyampaikan mesej, dan kini
merupakan satu cabaran kepada perekabentuk grafik kerana mereka perlu
memindahkan hasil kerja ke dalam rekabentuk komunikasi maya untuk menyampaikan
mesej dan sekaligus untuk meyakinkan pengguna. Perekabentuk grafik yang mahir
adalah mereka yang menggabungkan penilaian astetik, pengeluaran teknologi dan
kemahiran pengurusan projek untuk membangunkan strategi komunikasi yang
berkesan.
Apa
itu grafik ilustrasi?
Grafik
ilustrasi adalah satu bentuk lukisan jelas dan sempurna yang dapat menyampaikan
mesej atau idea tertentu. Grafik ilustrasi ialah teknik penghasilan grafik bagi
menghasilkan rupa paras objek atau lukisan berbantukan teknologi komputer
seperti menggunakan Adobe Photoshop, Paint Shop, Freehand atau Illustrator.
Ilustrasi yang berkesan adalah dapat mencapai tujuan pengiklanan dengan lebih
efektif dalam masa yang singkat. Ilustrasi yang efektif juga dapat menjelaskan
gambaran isi kandungan yang panjang justeru dapat menjimatkan masa dan tenaga.
Fungsi
Ilustrasi dalam bidang kehidupan sehari-hari
-Grafik akan
muncul bersama-sama artikel dalam majalah atau di laman web pada iklan-iklan,
poster, label-label barangan dan sebagainya.
-Grafik juga
terdapat pada kad-kad ucapan elektronik, kalendar, kulit buku yang dipromosikan
oleh syarikat e-dagang di Internet.
-Untuk
menjelaskan isi kandungan buku yang dijual secara atas talian, terutamanya
buku-buku cerita untuk kanak-kanak.
Fungsi
ilustrasi dalam kehidupan harian kita sebenarnya terlalu banyak tanpa kita
menyedari, contohnya penggunaan Internet. Banyak barang-barang yang telah dipromosikan
seperti pakaian, toys, kartu ucapan, dan juga buku-buku ditawarkan secara atas
talian. Barang tersebut disampaikan dalam bentuk imej yang mempunyai rupa dan
bentuk serta warna.
Jenis-jenis
ilustrasi
-Ringkas,
lucu dan menyenangkan hati pembaca.
-Berbentuk
fantasi atau khayalan.
-Berbentuk
sindiran (hampir sama dengan ciptaan komik dan kartun)
-Jenis
representasi dengan memberi gambaran bernyawa kepada benda-benda bukan hidup
atau bukan manusia.
-Bertujuan
untuk hiasan (biasanya digunakan pada tajuk artikel di laman web)
-Memperjelaskan
isi kandungan sesuatu konsep pengajaran atau konteks buku elektronik.
-Proses
menghasilkan grafik ilustrasi
-Tentukan
tema dan tajuk yang sesuai bagi grafik yang dibina.
-Lakukan
kajian dan pemerhatian berkait dengan tema dan tajuk.
-Menentukan
kesesuaian ilustrasi dengan tema yang dibangunkan.
-Jika
perlu, pilih typeface yang sesuai.
-Buat
lakaran kecil, dan pilih lakaran yang sesuai serta susun mengikut ukuran
sebenar.
-Tentukan
warna yang sesuai.
Apa
itu grafik pengiklanan?
Pengiklanan
meliputi segala bentuk mesej mengenai barangan dan perkhidmatan yang lahir
daripada punca-punca yang berlainan. Kebanyakan pengiklanan disalurkan melalui
saluran media seperti, televisan, laman web, poster, majalah, papan bulletin
dan pelbagai media lagi. Pengiklanan merupakan seni yang kompleks kerana
melibatkan bidang sains dan teknologi, ilmu perniagaan, pengetahuan sosial dan
budaya dan kemahiran dalam bidang seni reka.
Grafik Pengiklanan adalah kombinasi teks, warna, audio, video, sudut, garisan dan
tekstur. Tujuan pengiklanan adalah untuk mencari peminat sesuatu produk atau
perkhidmatan. Untuk menarik minat seseorang itu, iklan perlu bersifat cantik
supaya ia mempunyai daya tarikan. Selain daripada itu, sifat iklan untuk
menyampaikan maklumat tidak boleh diketepikan. Grafik pengiklanan adalah
teknik-teknik dan proses untuk mewujudkan nilai-nilai kecantikan yang memberi
daya tarikan sesuatu produk. Penggabungan grafik, animasi dan produk memerlukan
suatu daya kretaiviti untuk membolehkan mesej disampaikan dengan mudah kepada
kumpulan sasaran.
Dalam
pembangunan grafik pengiklanan, terdapat beberapa perkara penting perlu diberi
perhatian, di antaranya:
-Tajuk-
mesti menarik dan ringkas supaya dapat memikat perhatian orang yang membaca
teks iklan. Biasanya mesti typeface yang besar dan jelas.
-Cogankata-amat penting dan mesti dapat menonjolkan kualiti serta keistimewaan barangan
yang diiklankan.
-Ilustrasi
- menunjukkan imej sebenar barangan yang diiklankan, ketepatan lukisan dan
gambar foto biasanya dalam warna yang menarik.
-Rangka
reka (Border) - merupakan sempadan bagi isi sebenar iklan, fungsinya untuk
mengawal penglihatan pembaca supaya tumpuan ditarik ke tengah. Rangka reka
biasanya menggunakan garisan mudah diolahkan untuk menjadi corak yang cantik.
-Logo -
amat penting kerana ia melambangkan syarikat atau pembuat barang.
-Nama dan
alamat - sebagai pemberitahuan untuk berhubung atau pembuat produk.
-Warna -
amat diperlukan, warna yang berkesan akan menjadikan iklan lebih dinamik dan
menarik. Pilihan warna mesti bersesuaian dengan fungsi iklan, jika iklan perlu
disiarkan dalam warna hitam putih sahaja atau monokrom, perhatian haruslah
diberi kepada pengurusan dan pengolahan unsur seni supaya dapat menghasilkan
iklan yang berkesan.
Elemen-elemen
Grafik
Dengan
menggunakan teknologi komputer, elemen-elemen grafik boleh ditukarkan kepada
pelbagai bentuk. Untuk menghasilkan grafik yang berkualiti, pembangun perlu
faham tentang elemen-elemen yang terdapat dalam grafik. Di antaranya ialah:
-Garisan
-Bentuk
-Ruang
-Tekstur
-Warna
Multimedia
dapat digunakan dalam:
1. Bidang
periklanan yang efektif dan interaktif
2. Bidang
pendidikan dalam penyampaian bahan pengajaran secara interaktif dan dapat
mempermudah pembelajaran karena dididukung oleh berbagai aspek: suara, video,
animasi, teks, dan grafik
3. Bidang
jaringan dan internet yang membantu dalam pembuatan website yang menarik,
informatif, dan interaktif.
Menurut riset Computer Technology
Research (CTR):
1. Orang
mampu mengingat 20% dari yang dilihat
2. Orang
mampu mengingat 30% dari yang didengar
3. Orang
mampu mengingat 50% dari yang didengar dan dilihat
4. Orang
mampu mengingat 30% dari yang didengar, dilihat, dan dilakukan.
Multimedia mampu:
1.Mengubah
mengubah tempat kerja. Dengan adanya teleworking, para pekerja dapat melakukan
pekerjaanya tidak harus dari kantor.
Contoh
software yang mendukung teleworking/telecommuting: Netmeeting!
2.Mengubah
cara belanja. Homeshopping/teleshopping dapat dilakukan dengan menggunakan
internet, kemudian barang datang dengan sendirinya.
3
Mengubah cara bisnis. Nokia membuat bisnis telepon seluler, banyak perusahaan
menggunakan sistem jual beli online, bank menggunakan cara online-banking.
4. Mengubah cara memperoleh informasi. Orang-orang mulai menggunakan internet dan
berbagai software untuk mencari informasi.
Misalnya:
membaca koran online, detik.com, menggunakan software kesehatan, belajar gitar
dari software dan masih banyak lagi.
5.Mengubah
cara belajar. Sekolah mulai menggunakan komputer multimedia, belajar online
menggunakan e-book.
6.Internet Multimedia juga mulai bersaing dengan televisi dan radio.
Komputer
Multimedia
Komputer
Multimedia adalah sebuah komputer yang dikonfigurasi sesuai dengan rekomendasi
dan memiliki sebuah CD-ROM. Standarisasi komputer mutlimedia dilakukan oleh
"Multimedia PC Marketing Council", sebuah kelompok kerja dari sebuah
perusahaan yang dahulu bernama Software Publishers Association (sekarang
bernama Software and Information Industry Association). Perusahaan ini
merupakan gabungan dari Microsoft, Creative Labs, Dell, Gateway, dan Fujitsu.
Kenapa
CD-ROM?
Karena
dahulu multimedia sebatas hanya kemampuan komputer untuk menampilkan video
melalui sebuah CD-ROM saja.
Standar
Komputer Multimedia menurut Software and Information Industry Association:
Pada tahun
1990:
16 MHz
386SX CPU
2MB RAM
30MB hard
disk
256-color,
640 x 480 VGA video card
1x CD-ROM
drive using no more than 40% of CPU to read, with < 1 second seek time
Sound card
outputting 22 kHz, 8-bit sound; and inputting 11 kHz, 8bit sound
Windows
3.0 with Multimedia Extensions.
Pada tahun
1993:
• 25 MHz
486SX CPU
• 4 MB RAM
• 160 MB
hard disk
• 16-bit
color, 640×480 VGA video card
• 2X
CD-ROM drive using no more than 40% of CPU to read at 1x, with < 400ms seek
time
• Sound
card outputting 44 kHz, 16-bit sound
• Windows
3.0 with Multimedia Extensions, or Windows 3.1
Pada tahun
1996:
• 75 MHz
Pentium CPU
• 8 MB RAM
• 540 MB
hard disk
• Video
system that can show 352×240 at 30 frames per second, 15bit color
• MPEG-1
hardware or software video playback
• 4x
CD-ROM drive using no more than 40% of CPU to read, with < 250ms seek time
• Sound
card outputting 44 kHz, 16-bit sound
•Windows 3.11
Sumber :
http://smksy.tripod.com/Grafikmm.htm
http://smksy.tripod.com/Grafikmm.htm
http://adekuswoyo.blogspot.com/2010/12/grafik-multimedia.html
Tidak ada komentar:
Posting Komentar